Krajka v církvi. Církev v krajce – Krajka v liturgickém umění
Od 16. století si krajka našla své nezastupitelné místo jak ve světské módě, tak i ve specifickém církevním prostředí. Po technologické stránce jde sice o stejné krajky, ale jejich specifické užití se v nich projevilo nejenom zapojením charakteristických církevních symbolů. S její křehkou krásou se od té doby setkáváme na některých typech bohoslužebného oděvu, ale i ve výzdobě samotného oltáře. Jde často o ty nejlepší projevy soudobého krajkářského umění, protože za jejich vznikem nestála jen prostá touha objednavatele ozdobit se něčím módním a drahocenným a pro jejich tvůrce přirozená snaha uživit se v těžkých časech, ale motivace mnohem více duchovní – dát Bohu a bohoslužbě to nejlepší, co člověk dokáže vytvořit. Církevní krajky vznikaly nejčastěji v ženských klášterech, z nichž mnohé byly ve své době i centry výuky rukodělných ženských prací, včetně krajkářství. Nešlo tu totiž vůbec o čas, ani o peníze. Jemnost a dokonalost práce, která mnohdy ani nemohla být vidět, byla vnějším projevem modlitby a kontemplace řeholnic stranících se světu. Kromě šitých a paličkovaných krajek z lněných nití zdobících oltářní plátna, rozmanité chrámové pokrývky a okraje kněžských alb a rochet, se na hedvábných bohoslužebných oděvech (tzv. paramentech) často užívalo k ozdobě krajek zhotovených ze zlatých a stříbrných dracounů, badatelsky dosud stále málo známých. Výjimečnost užití krajek v církevním prostředí je i v tom, že nebylo tak závislé na proměnlivosti okolní světské módy, takže se tu často dochovaly v nebývalém počtu.
Výstava, jejímž kurátorem je PhDr. Radek Martinek, Ph.D., představí širokou škálu krajek lněných, bavlněných i dracounových užívaných v církevním prostředí na ornátech i tzv. „kostelním prádle“, tj. albách, rochetách a oltářních plátnech vesměs z církevních sbírek, a to od 16. století až do poloviny 20. století. Expozici doplní i bohatý obrazový materiál, včetně dobových portrétů a grafik.
K výstavě bude vydán bohatě ilustrovaný katalog.
Alessandro Magnasco – následovník, Řeholnice při práci, olej na plátně. – New York, Metropolitan Museum, Linsky Collection (zdroj: metmuseum.org/open.acess)
Korporál s širokou krajkou s motivy Arma Christi, lněné plátno, šitá a paličkovaná krajka (Punto di Miláno), Lombardie, konec 17. století. – Cleveland, Museum of Art, Wade Memorial Collection (zdroj: clevelandart.org/openacess).
Angelica Kauffmann, Monsignor Giuseppe Spina, olej na plátně, 1798. – New York, Metropolitan Museum, Caro Orsi Collection (zdroj: metmuseum.org/open.acess)
Kněžská alba s širokou paličkovanou krajkou (detail), Itálie (Lombardie?), konec 17. století. – New York, Metropolitan Museum, Brooklyn Museum Costume Collection (zdroj: metmuseum.org/open.acess)