ŘEŠITELÉ

Loga řešitelů projektu: NPÚ, VŠCHT a UHK

Řešitelé projektu jsou spjati se třemi institucemi, s: Univerzitou Hradec Králové, Vysokou školou chemicko-technologickou v Praze a Národním památkovým ústavem.

UNIVERZITA HRADEC KRÁLOVÉ

Doktor Vlastimil Havlík

PhDr. Vlastimil Havlík, Ph.D.; hlavní řešitel za UHK – koordinátor projektu; vlastimil.havlik@uhk.cz; Studoval na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Pracoval v oblasti textilního muzejnictví. Vyučuje na Pedagogické a Filozofické fakultě Univerzity Hradec Králové. Externě vyučoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (2015-2024) a na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě (2016-2017). Zabývá se novodobými dějinami umění, hospodářskými a sociálním dějinami (především minulostí textilnictví) v českých zemích. Byl garantem tématu Sochorovi a Kysela projektu NAKI II Průmysl a umění: Opomíjené regionální osobnosti podnikatelů coby hybatelů hospodářského pokroku Československa, jejich význam a spolupráce s umělci, architekty a designéry (DG20P02OVV011). Je autorem a spoluautorem textů výstavních katalogů. Publikoval práce Antonín Kybal (1993, s L. Kybalovou); Dušan Samuel Jurkovič: projekty, rekonstrukce a stavby (nejen) na Náchodsku (2012), Dana Holá-Charvátová – příroda (2010, s D. Holou a J. Dvorským), Jiří Škopek – kraj blízký mému srdci (2013, s O. Mertlíkovou a V. Wolfem), Hvězdné nebe: Sochorovi a František Kysela (2022, s G. Adámkovou a A.Cibulkovou). Je řešitelem – koordinátorem projektu, hlavním garantem výstavy Vlákna paměti. V projektu se věnuje krajkářskému školství a spolupráci krajkářek a textilních výtvarnic, které se věnují krajce, s výrobou.

 

Mgr. Pavla Bláhová

Mgr. Pavla Bláhová; řešitel; blahova@moh.cz; Absolvovala studium jednooborové historie na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci (2003). Již na univerzitě se věnovala krajkářství. Toto téma bylo náplní její diplomové práce Paličkovaná krajka a její vliv na hospodářskou, sociální a kulturní situaci obyvatelstva v Podorlicku. Následně byla zaměstnána na pozici historik v Muzeu a galerii Orlických hor v Rychnově nad Kněžnou, kde působila především v Muzeu krajky Vamberk. Podílela se na zpracování pozůstalosti Marie Sedláčkové-Serbouskové, na přípravě krajkářských výstav a expozice. Spolupracovala na organizaci soutěže Bienále české krajky. Věnovala se dokumentaci, inventarizaci a zpracování sbírek Muzea krajky ve Vamberku. V současné době pracuje na pozici etnologa Muzea a galerie Orlických hor v Rychnově nad Kněžnou. Věnuje se především textilním sbírkám muzea. V rámci projektu se podílí na terénním výzkumu, věnuje se bádání o historii vambereckého krajkářství a přípravě výstavy Vlákna paměti.

 

Mgr. Mikuláš Heinrich

Mgr. Mikuláš Heinrich; řešitel; heinrich@moh.cz; Vystudoval Střední průmyslovou školu stavební obor geodezie a kartografie a historii na Filozoficko-přírodovědecké fakultě Slezské univerzity v Opavě. Ve své magisterské práci z oboru paleografie se věnoval především zpracovávání pramenů majetkové evidence opavských měšťanů v 17. století.  Mezi lety 2017-2025 působil jako vedoucí kurátor Muzea krajky Vamberk, pobočky Muzea a galerie Orlických hor v Rychnově nad Kněžnou. V současnosti se v Muzeu a galerii Orlických hor věnuje digitalizaci muzejních sbírek, spolupracuje na tvorbě výstav této instituce. V projektu se podílí na archivních rešerších v oblasti regionální historie, na realizaci interaktivní mapy a návrzích technických řešení.

 

Fotografie Márie Hromadové, ArtD.

Mgr. art. Mária Hromadová, ArtD.; řešitel;  maria.hromadova@uhk.cz; V roce 1994 vystudovala obor Textilní tvorba na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě, kde v roce 2009 získala i titul ArtD.  V roce 1997 absolvovala obor Scénografie na Akademii výtvarných umění v Praze. Od roku 1998 pracuje jako odborný asistent oboru Textilní tvorba na Pedagogické fakultě  Univerzity Hradec Králové, je vedoucí Katedry výtvarné kultury a textilní tvorby. V umělecké činnosti se věnuje tvorbě krajek, tapiserií, textilních objektů a tisků. Její díla byla prezentována na domácích i mezinárodních výstavách. Získala i několik ocenění (Slovensko, Maďarsko, Litva, Rakousko, Ukrajina, Polsko). V projektu se věnuje analýze a vyhodnocování designu krajek, transformaci historických krajkářských postupů do současné tvorby. Podílí se na prezentaci a výstupech projektu.

 

Doktorka umění Zuzana Hromadová

Doc. Mgr. art. Zuzana Hromadová; řešitel; zuzana.hromadova@uhk.cz; V roce 1994 vystudovala obor Textilní alternativy na UMPRUM (VŠUP)  a v roce 1998 obor Scénografie na AMU v Praze. V roce 2010 se habilitovala v oboru Výtvarné umění na VŠVU v Bratislavě. V roce 2013 vystudovala obor Konzervování – restaurování uměleckořemeslných děl z textilních materiálů na VŠCHT v Praze. Od roku 1998 pracovala jako odborný asistent a od roku 2010 působí jako docent oboru Textilní tvorba na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové. V letech 2010–2017 působila jako docent na Fakultě textilní technické univerzity v Liberci. V umělecké činnosti se věnuje tvorbě krajek, tapiserií, textilních objektů a tisků. Její díla byla prezentována na domácích i mezinárodních výstavách. Získala i několik ocenění (Slovensko, Maďarsko, Litva, Rakousko, Ukrajina, Polsko). V projektu se věnuje analýze a vyhodnocování designu krajek, transformaci historických krajkářských postupů do současné tvorby. Podílí se na prezentaci a výstupech projektu.

 

Fotografie od dr. Terezy Severové, na které je PhDr. Radek Martinek, Ph.D.

PhDr. Radek Martinek, Ph.D.; řešitel; radek.norbert@seznam.cz; Studoval dějiny výtvarného umění na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci (2001), diplomová práce Sakrální výšivky pozdní gotiky a renesance z českých a moravských sbírek (1450-1550). Následně studoval katolickou teologii na Katolické teologické fakultě Univerzity Karlovy v Praze (2002-2005) a Pontificia Università Lateranense v Římě (2005-2007), doktorské studium absolvoval na Ústavu křesťanského umění Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy (2013), doktorská práce Stavovský oděv katolického kněžstva a jeho zobrazení ve výtvarném umění. Vyučuje na Katedře kulturních a náboženských studií Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové a na Ústavu křesťanského umění Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy (dějiny užitého umění). Dlouhodobě se specializuje na dějiny bohoslužebného a stavovského oděvu katolického duchovenstva (včetně materiálového znalectví), problematiku dějin křesťanské bohoslužby a oblast církevní památkové péče. V těchto oblastech publikoval řadu dílčích odborných studií. Mj. se podílel na vydání certifikovaných metodik  Liturgické textilie a jejich památková ochrana (2020) a Liturgické textilie a způsoby jeho prezentace (2021). Badatelský zájem a znalectví zúročil podílem na kolektivní monografii Ornamenta episcopi. Liturgická roucha olomoucké katedrály (2020, společně s J. Jonovou). Je autorem monografií Všechny barvy církve. Barevnost křesťanského oděvu a její význam v tradici západní církve (2014) a Květy trpělivosti. Květinové motivy v liturgickém umění a jejich symbolický význam (2021). Podílel se na grantech NAKI Gotika ve východních Čechách a Historické liturgické textilie v českých zemích: metodologie, inventarizace, péče a prezentace. V projektu se věnuje dějinám a způsobům užití krajky v církevním prostředí, je garantem uspořádání výstavy a vydání odborného katalogu na uvedené téma.

 

PhDr. Petra Mertová, Ph.D.

PhDr. Petra Mertová, Ph.D.; řešitel; pmertova@mzm.cz; Je absolventkou oborů etnologie a muzeologie na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Na stejné fakultě získala v roce 2008 titul Ph.D., v roce 2009 pak titul PhDr. Mezi lety 2002-2004 byla zaměstnána v Muzeu a galerii Orlických hor v  Rychnově nad Kněžnou, od roku 2004 pracovala v Technickém muzeu v Brně. Dne 1. 6. 2023 nastoupila do Etnografického ústavu Moravského zemského muzea v Brně. Je autorkou řady výstav, studií i monografií s textilní tématikou, např. Kulturní dědictví brněnského vlnařského průmyslu (2014), Vlněná elegance první republiky (2021), Vlněna ve vzpomínkách (2022). Jejím dlouholetým badatelským zájmem je oděvní kultura střední Evropy, historie textilní výroby od rukodělné po průmyslovou, etnografie dělnictva, industrializace Moravy, lidová kultura Orlických hor a Podorlicka. V rámci projektu se podílí na výzkumu institucionalizovaného krajkářství, na terénním etnografickém výzkumu a realizaci odborných výstupů.

 

Mgr. Martina Rejzlová

Mgr. Martina Rejzlová; řešitel; rejzlova@moh.cz; Je absolventkou Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, oboru Etnologie a muzeologie. V rámci studia se věnovala tématu krajkářství, její závěrečná diplomová práce byla založena na terénním výzkumu s názvem Srovnávací studie českého a slovenského krajkářství na příkladu Vamberecka a Špania Doliny. Od roku 2009 pracuje jako etnolog v Muzeu a galerii Orlických hor v Rychnově nad Kněžnou, v současnosti na pobočce Muzeum krajky Vamberk. Podílela se na rozsáhlé rekonstrukci této pobočky, která probíhala v letech 2012–2014. Účastní se příprav tvorby expozic, pořádání výstav, soutěžní přehlídky Bienále české krajky a podílí se na organizaci každoročních Krajkářských slavností. Profesně se zaměřuje na současnou paličkovanou krajku, kterou se snaží přiblížit veřejností formou výstav.  V roce 2017 byla zpracovatelkou nominace nehmotného kulturního statku “Generační předávání krajkářství na Vamberecku” na seznam nehmotného kulturního dědictví Královéhradeckého kraje a následně v roce 2019 zpracovatelkou nominace nehmotného kulturního statku s názvem „Tradice krajkářství na Vamberecku“ na Seznam nemateriálních statků tradiční lidové kultury České republiky. Je členkou komise pro tradiční lidovou kulturu Královéhradeckého kraje, je zapojena do projektu Lidová řemesla a lidová umělecká výroba v České republice Národního ústavu lidové kultury ve Strážnici. Pochází z rodiny  s krajkářskou tradicí. Sama je aktivní krajkářkou. Krajku vyučovala s u nás i v zahraničí, např. ve Španělsku a Itálii. V projektu se věnuje terénnímu výzkumu působení krajkářek v Orlických horách a Podorlicku. Je koordinátorkou meziinstitucionální spolupráce v oblasti péče o krajku a restaurování krajky.

 

Doktorka Lucie Tikalová

Mgr. Lucie Tikalová, Ph.D.; řešitel; lucie.tikalova@uhk.cz; Vysokoškolská studia absolvovala na Univerzitě Palackého v Olomouci, kde v roce 2016 ukončila doktorský studijní program v oboru Teorie výtvarné pedagogiky a výtvarné tvorby. V roce 2013-2014 absolvovala systematický dvouletý kurz v arteterapii a artefiletice. Od roku 2015 působí na Katedře výtvarné kultury a textilní tvorby Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové, kde vyučuje předměty zaměřené na didaktiku výtvarné výchovy. Dlouhodobě se věnuje tématu komunikace prostřednictvím výtvarného projevu a zaměřuje se na reflektivní pojetí výtvarné výchovy. Podílela se na realizaci projektů ve vzdělávací oblasti (Vizuální komunikace – otevřený prostor k výchově a vzdělávání, Podpora rozvoje digitální gramotnosti a další). Její publikační výstupy cílí na oblast uměleckého vzdělávání se zaměřením na výtvarný obor. V projektu se věnuje zajištění metodických uměleckých postupů, transformaci odborných poznatků pro oblast vzdělávání a popularizace a podílí se na prezentaci projektu a realizaci výstav.

 

Vedoucí Orlické galerie, kurátor, Mgr. Vlastislav Tokoš

Mgr. Vlastislav Tokoš; řešitel; vlastislav.tokos@uhk.cz; V letech 2003–2008 studoval dějiny umění na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně.  Věnoval se umění regionu Orlických hor, především krajinomalbě. V letech2008–2011 studoval kulturní dějiny na Filozofické fakultě Ostravské univerzity v Ostravě, a to především industriální kulturu 19. století. Současně od roku 2006 do roku 2019 pracoval jako odborný kurátor a historik umění v Galerii výtvarného umění v Náchodě. Profesně své zájmy směřoval na české umění přelomu 19. a 20. století s ohledem k produkci širšího regionu. Jeho specializací bylo ruské umění 2. poloviny 19. a počátku 20. století, které se stalo i tématem jeho disertační práce v rámci doktorandského studia dějin umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze (stání doktorandská zkouška 2016). Od roku 2019 pracuje jako vedoucí, kurátor a historik umění Orlické galerie, odborné pobočky Muzea a galerie Orlických hor v Rychnově nad Kněžnou. Profesní zájem směřuje na výtvarnou kulturu regionu s ohledem na silnou krajinářskou tradici přelomu 19. a 20. století. Od roku 2021 působí na Katedře výtvarné kultury a textilní tvorby Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové. Podílí se na rešerších a analýze umění a kultury regionu Orlických hor a na odborných výstupech projektu.

 

Mgr. et Mgr. Klára Zářecká, Ph.D.

Mgr. et Mgr. Klára Zářecká, Ph.D.; řešitel; klara.zarecka@uhk.cz; Vystudovala Pedagogickou fakultu v Hradci Králové obor učitelství výtvarná výchova – historie pro střední školy a na Univerzitě Karlově dějiny umění na Filozofické fakultě. Doktorské studium v oboru české a československé dějiny absolvovala na Univerzitě Hradec Králové. V současné době dokončuje doktorské studium dějin umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. V minulosti pracovala jako galerijní pedagožka a kurátorka v Galerii moderního umění v Hradci Králové. Od roku 2022 je ředitelkou Gočárovy galerie (dříve Východočeské galerie) v Pardubicích. Dlouhodobě vyučuje dějiny umění a galerijní pedagogiku na Katedře výtvarné kultury a textilní tvorby Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové. Odborně se specializuje na dějiny výtvarného umění raného novověku a 20. století a galerijní edukaci. Podílela se na NAKI Telč a jezuité, řád a jeho mecenáši a projektu Podpora rozvoje digitální gramotnosti a jiné. V projektu se věnuje výzkumu v oblasti historického vývoje krajkářství, přípravě Nmap a zprostředkování krajkářského řemesla edukační formou.

 

Fotografie Pavla Trnky

Mgr. et MgA. Pavel Trnka, Ph.D.; IT specialista, animátor; pavel.trnka@uhk.cz; Vystudoval obor Animovaný film na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, obory Textilní tvorba, Výtvarná výchova a Společenské vědy na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové a sklářský design na SUPŠS v Železném Brodě. Pracuje jako odborný asistent na Katedře výtvarné kultury a textilní tvorby Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové a jako umělecký vedoucí oboru Multimediální tvorba/Počítačová grafika na SŠ a VOŠ aplikované kybernetiky v Hradci Králové. Ve své pedagogické práci/tvorbě ostatním zpřístupňuje/prolíná nové technologie a klasická média. Do projektu je zapojen jako IT specialista/animátor.

 

Tereza Severová, fotografický autoportrét

Docentka MgA. Tereza Severová, Ph.D.; Fotograf – dokumentátor; tereza.severova@uhk.cz; Studovala na UMPRUM (VŠUP) v Praze v ateliéru Konceptuální a intermediální tvorba, doktorský studijní program absolvovala na AVU v ateliéru Nová media I. Od roku 2015 působí jako pedagožka na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové. Své práce představila na mnoha samostatných výstavách – mj. Poznámky o Krajině, GVU, Cheb, Strom uprostřed krajiny, GMU Hradec Králové, 2021, Stromy svobody, Galerie Klenová, Klatovy, 2021, Strom, který rostl kořeny vzhůru, Galerie 207, UMPRUM, Praha, Včerejší zprávy, Galerie Fotograf, 2010 (kurátor Jiří Ptáček), Blind Spots, Windows on Madison, České centrum New York, 2011 (kurátor Marek Milde), Orient expres, Galerie SPZ, 2015 (kurátor Lukáš Machalický a Robert Šalanda), Plná místnost a šedesát dva kilo navíc, Karlin Studios, 2016 (společně s Danielou Baráčkovou, kurátorka Tereza Jindrová), Je to jenom místo, Galerie FUTURA, 2019 (společně s Danielou Baráčkovou, kurátor Jen Kratochvil). Zúčastnila se řady společných výstav – mj. Nevratný posun (kurátor Jen Kratochvil), Začátek století (kurátorka Pavlína Morganová), Prague Biennale 5 (kurátorka Mariana Serranová), Single Screen (kurátorka Yasmeen Baig-Clifford), přehlídky Zlínský salon mladých či prezentace ceny StartPoint. Pracuje s fotografií a videem. V projektu se věnuje fotografické dokumentaci.

 

VYSOKÁ ŠKOLA CHEMICKO-TECHNOLOGICKÁ V PRAZE

Ing. Markéta Škrdlantová, Ph.D.

Ing. Markéta Škrdlantová, Ph.D.; řešitel; Marketa.Skrdlantova@vscht.cz; Vystudovala magisterský obor Konzervování a obnova památek a doktorský studijní program na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze (VŠCHT). Od roku 2004 pracuje jako odborný asistent na Ústavu chemické technologie restaurování památek VŠCHT, kde vyučuje předměty Chemie vláken a Konzervování textilu, podílí se na vedení semestrálních a bakalářských prací studijního programu Konzervování-restaurování uměleckořemeslných děl z textilních materiálů. Vede bakalářské a diplomové práce věnující se technologii konzervování textilií. Svoji výzkumnou činnost zaměřila v oblasti technologie konzervování organických materiálů na historické textilie. Je spoluautorkou čtyřech schválených metodik – Postup dezinfekce a čištění textilních závěsů pečetí (2019), Rekonzervace v minulosti podlepených historických textilií (2021), Podlepování historických textilií (2021), Konzervování archeologických textilií (2022) a spoluautorkou skript Konzervování archeologických nálezů. Publikuje v českých i zahraničních periodikách. V projektu se věnuje restaurování a preventivní konzervaci krajky.

 

Bc. Jana Bureš Víchová, DiS.

Bc. Jana Bureš Víchová, DiS.; řešitel; Jana.Bures.Vichova@vscht.cz; Po absolvování Střední umělecké školy textilních řemesel v Praze (zaměření na Ruční tkaní, krajkářskou a vyšívačskou tvorbu) vystudovala bakalářský obor Textilní a oděvní návrhářství na Fakultě textilní Technické univerzity v Liberci. Následně vystudovala obor Konzervování a restaurování textilií na Vyšší odborné škole textilních řemesel v Praze a bakalářský obor Konzervování-restaurování uměleckořemeslných děl z textilních materiálů na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze (VŠCHT). Od roku 2008 je držitelkou Povolení MK ČR k restaurování. Pracovala v Židovském muzeu v Praze. V současné době je částečně zaměstnána v Ústavu chemické technologie restaurování památek VŠCHT Praha, kde se podílí na výzkumných projektech a výuce studentů. Vyučuje předmět Textilně technologický průzkum. Externě spolupracuje s muzei a odbornými institucemi. Hlavní oblastí jejího zájmu je praktické konzervování-restaurování historických a archeologických textilií a průzkum textilních památek. V projektu se věnuje průzkumu, vývoji technologie restaurování krajek a aplikaci vyvinutého postupu restaurování na sbírkové předměty. Je spoluautorkou skript Konzervování archeologických nálezů, monografie Textilie z archeologických výzkumů na Pražském hradě, několika článků v českých a zahraničních periodikách a čtyř schválených metodik.

 

Ing. Klára Drábková, Ph.D

Ing. Klára Drábková, Ph.D.; řešitel; Klara.Drabkova@vscht.cz; Vystudovala magisterský obor Technologie obnovy a konzervace památek a doktorský studijní program Technologie makromolekulárních látek na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze. Od roku 1994 pracovala v Muzeu hl. m. Prahy a poté ve Středočeském muzeum v Roztokách u Prahy jako technolog a konzervátor archeologických nálezů (zejména ze dřeva a kovů). Od roku 2010 pracuje jako odborný asistent v Ústavu chemické technologie restaurování památek na VŠCHT Praha. Vyučuje předměty Konzervování archeologických nálezů a Technologie barvení. Dále se podílí na vedení semestrálních a bakalářských prací studijního programu Konzervování-restaurování uměleckořemeslných děl z textilních materiálů a na vedení bakalářských a diplomových prací věnujících se technologii konzervování textilií. Svoji výzkumnou činnost zaměřuje na infračervenou spektroskopii, konzervování archeologických nálezů, degradaci a konzervování organických materiálů a barvení textilií. V projektu se věnuje průzkumu, vývoji technologie restaurování a preventivní konzervaci krajky. Je hlavní autorkou skript Konzervování archeologických nálezů a spoluautorkou čtyř schválených metodik – Postup dezinfekce a čištění textilních závěsů pečetí (2019), Rekonzervace v minulosti podlepených historických textilií (2021), Podlepování historických textilií (2021), Konzervování archeologických textilií (2022).  Průběžně publikuje v českých a zahraničních periodikách.

 

Ing. Jan Krejčí

Ing. Jan Krejčí; řešitel; Jan.Krejci@vscht.cz; Vystudoval obor Technologie konzervování a restaurování se zaměřením na organické materiály na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze (VŠCHT), kde následně pokračoval i doktorským studiem v oboru Makromolekulární chemie. Již během postgraduálního studia působil v Ústavu chemické technologie restaurování památek VŠCHT jako vědecký pracovník se zaměřením na konzervování-restaurování textilií, v současnosti (od 2023) pak na pozici odborného asistenta. Kromě související výzkumné činnosti, která zahrnuje i práci na výzkumných projektech, se věnuje zejména výuce předmětů zaměřených na technologii barvení textilií a problematiku pigmentů v umělecké tvorbě, dále výuce oborových laboratoří a vedení bakalářských a diplomových prací. Kromě toho v současné době působí jako pracovník laboratoře rentgenografie Oddělení péče o sbírky Národního muzea (Historického muzea), kde se jako technolog podílí na řešení výzkumných úkolů. Je spoluautorem množství publikací, mezi které lze řadit kromě článků v českých a zahraničních recenzovaných periodicích například i metodiky, výzkumné zprávy nebo patent. V projektu se věnuje problematice restaurování a preventivní konzervace krajky, zejména koordinaci monitoringu klimatu v rámci průzkumu v daných institucích a aktivitám souvisejícího laboratorního výzkumu.

 

NÁRODNÍ PAMÁTKOVÝ ÚSTAV

Mgr. Veronika Pilná, PhD.

Mgr. Veronika Pilná, PhD.; hlavní řešitel za Národní památkový ústav – Územní odborné pracoviště v Plzni; pilna.veronika@npu.cz; Vystudovala Evropská kulturní studia a obor Historické vědy – Etnologie na Filozofické fakultě Západočeské univerzity v Plzni. Od roku 2009 působí v Národním památkovém ústavu – Územním odborném pracovišti v Plzni, aktuálně jako vedoucí odboru evidence, dokumentace a informační systémy. Od roku 2011 externě vyučuje dějiny módy na Fakultě umění a designu Ladislava Sutnara Západočeské univerzity. Orientuje se na oblast historických oděvů, textilu, dějin módy a každodennosti především vrcholného středověku a raného novověku. Publikovala monografii Oděv v západních Čechách 15. až 17. století (2018), je spoluautorkou knih Děti a dětství od středověku na práh osvícenství (ed. Dana Dvořáčková-Malá, 2019), Kdo vyšívá, nehřeší (ed. Alena Nachtmannová, 2021) aj. Věnuje se také výstavní činnosti. V projektu zajišťuje průzkum historických pramenů a zařazení vamberecké krajky do historického kontextu.

 

PhDr. Alena Nachtmannová, Ph.D.

PhDr. Alena Nachtmannová, Ph.D.; řešitel; nachtmannova.alena@npu.cz; Vystudovala obor historie-archivnictví se specializací na pomocné vědy historické na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, kde také v roce 2004 obhájila doktorskou práci. Od roku 1997 pracuje v Národním památkovém ústavu – Územním odborném pracovišti středních Čech v Praze. Zabývá se dějinami odívání a každodennosti. Je autorkou publikací Mezi tradicí a módou (2012), Móda v časech kříže a kalicha (2019) a spoluautorkou publikací Portréty předbělohorských intelektuálů (2021) a Kdo vyšívá, nehřeší. Liturgické oděvy z darů českých šlechtičen (2021). V letech 2015-2018 se podílela na uspořádání série odborných konferencí věnovaných dějinám oděvu v českých zemích a na vydání sborníků z těchto konferencí. V projektu se věnuje dějinám krajky jako součásti módního oděvu, obchodního artiklu i distinktivního znaku.

 

Fotografie Valburgy Vavřinové

PhDr. Valburga Vavřinová, Ph.D.; řešitel; vavrinova.valburga@npu.cz; Vystudovala obor Historie – obecné dějiny na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Od roku 1998 pracuje v Národním památkovém ústavu v Praze, aktuálně jako vedoucí oddělení vědy a výzkumu. Od roku 2004 se aktivně podílí na výzkumných projektech jako např. PK04P04OPP001, MK07503233302, DF13P01OVV007, NAKI DG18P02OVV035. Zaměřuje se na dějiny každodennosti, výzkum tradic a východní Evropu. Je autorkou řady knih na téma tradic, jako Malá encyklopedie Vánoc (ocenění Zlatá stuha 2000), Malá encyklopedie Velikonoc, a dále na téma historické fotografie, jako Volný čas objektivem šlechty (1. místo Najlepšia fotografická kniha v srednej a východnej Európe 2017–2018, kategorie historická fotografie). V projektu zajišťuje vyhledávání a odborné zpracování předmětů v rámci evidenčních systémů, archivní rešerše a komparace materiálu pro potřeby realizace plánovaných výstav.

 

PhDr. Olga Klapetková

PhDr. Olga Klapetková; řešitel; Vystudovala etnografii a folkloristiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Od roku 1990 pracuje v Národním památkovém ústavu – Územním odborném pracoviště středních Čech v Praze. Nejprve působila v oddělení expozic, od roku 1992 v edičním oddělení. Aktuálně je výkonnou redaktorkou dvou odborných časopisů. Jako odpovědná redaktorka připravila k publikování řadu knih a katalogů vydaných Národním památkovým ústavem, podílela se na organizaci odborných konferencí s tematikou historického textilu a editorsky spolupracovala na sbornících z těchto konferencí. Externě spolupracovala s řadou nakladatelství (Foibos, Baroccoco či Nakladatelství encyklopedické literatury Libri). V projektu se věnuje spolupráci na přípravě a realizaci výstavy a katalogu s pracovním názvem Krajka na historickém portrétu a dalším dílčím badatelským úkolům.

 

Mgr. Michaela Nováčková

Mgr. Michaela Nováčková; administrativní a technický pracovník; Vystudovala obor Evropská kulturní studia se zaměřením na sakrální historii na Filozofické fakultě Západočeské univerzity v Plzni. V letech 1990-1994 pracovala v Západočeském muzeu v Plzni, od roku 1994 působí v Národním památkovém ústavu – Územním odborném pracovišti v Plzni. V odboru evidence, dokumentace a informační systémy se věnuje movitým kulturním památkám.